GNSS Test (Slimme tachograaf)
Waarom een GNSS meting?
Vanaf de eerste generatie Slimme Tachograaf kan door controleren instanties de data uit de tachograaf (activiteiten) matchen met de afgelegde route van het voertuig. Daarmee ontstaat een beeldvorming of the activiteiten op reëele en interpreteerbare wijze overeenkomen met de route die het voertuig heeft afgelegd. Let op dat dit geen track en trace systeem en controlerende instanties kunnen niet in detail de hele route inzien.
Wat slaat de tachograaf op (eerste en tweede generatie slimme tachograaf)
- Coordinaten van de beginbestemming
- De coordinaten waar het voertuig zich bevindt na 3 uur (dagelijkse) cumulatieve rijtijd (alleen slimme tachografen)
- De grensovergang ivm cabotage (na invoering DTCO 4.1 slimme tachograaf 2e generatie)
- Laad en Los activiteit locatie ivm cabotage (na invoering DTCO 4.1 slimme tachograaf 2e generatie)
- Coordinaten van de eindbestemming
Maximale afwijking
Omdat de GNSS positie niet een track en trace systeem betreft is de keurgrenstolerantie nog redelijk ruim en bepaald op ±500 meter.
Noot: Bij de introductie van de 2e generatie Slimme Tachografen kunnen parameters aangescherpt worden. Daarnaast zal er gebruik gemaakt gaan worden van het positieauthenticiteit systeem dat bepaald of de coordinaten daadwerkelijk afkomstig zijn van het Galileo postioneersysteem. Hier zal tijdens het ijken dus ook op gecontroleerd gaan worden.
Werkplaats coordinaten bepalen
Elke GPS of Map applicatie op de mobiele telefoon geeft de coordinaten weer. In Google Map kan je je werkplaast opzoeken, je vinger even op de map plaatsen om de Locator Pin te postitioneren en de 'Dropped Pin' gegevens te bekijken. De bovenste regel geeft de coordinatenstelsel aan. Dit kan ook op de PC door je locatie te zoeken en op de rechter muisknop te drukken. De bovenste regel bevat de coordinaten (zie voorbeeld hieronder).
Fig 1 - Het vinden van je coordinaten
Opslaan van de Coordinaten
- Op de workshop Tab, ga naar de optie menu rechtsboven (de 4 vierkante blokjes)
- Ga naar de tab 'Adres Werkplaats'
- Vul de lengte en breedtegraad in en de keurgrens (wettelijk : max. 500 m)
- Bewaar de gegevens
Fig 2 - Opslaan van werkplaats adrescoordinaten
GNSS Test
Tijdens het ijken wordt de GNSS Test uitgevoerd in de tab: GNSS Test. Als alle testen voldoen wordt dit op de bovenste regel getoond (bijv. "GNSS test geslaagd"). Dit is ook de uitkomst op het ijkrapport. De gemeten waarden worden bewaard, maar niet op het ijkcertificaat getoond.
Fig 3 - GNSS test
Wat als er een te grote afwijking is, of GNSS drift teveel?
GNSS drift kan voorkomen in de volgende gevallen (er vanuit gaande dat de GNSS coordinaten van de werkplaatsen juist zijn):
- Als de werkplaatsruimte te geisoleerd en GNSS ontvangst onstabiel is. Herhaal de meting op nieuw, maar buiten op een vrij open plek. Bij VDO is ook een GNSS repeater verkrijgbaar die GNSS signalen kan doorsturen in de hal. Daar dit officeel valt onder 'GNSS posities beinvloeden' is in Nederland hiervoor een vergunning vereist. De VDO GNSS repeater is compatible met het Galileo OSNMA systeem (positie athenticiteit)
- Meting te dicht bij een wand (ook buiten) waardoor er teveel reflectie is van signalen (of slecht 'zicht' op het signaal). Herhaal de meting opnieuw, maar op een vrij open plek.