DTCO 4.1 Introductie
Figuur 1 - DTCO 4.1
Voertuigen nieuw op kenteken dienen met een digitale tachograaf te zijn uitgerust volgens aanpassing (EU)2018/502 op de verordening (EU) 165/2014. "EU Mobility Package-besluit waar laad-en losacties geïdentificeerd dienen te worden, landgrenspassages gedecteerd en geregistreerd dienen te worden en GNSS-positie authenticatie vereist is. Tevens is het aantal controleberichten dat van afstand door controlerende instanties wordt gelezen uitgebreid".
Deze tweede versie slimme tachograaf volgt daarmee de slimme tachograaf op die op 19 juli 2019 werd geintroduceerd. De overkoepelende naam van deze nieuwe versie slimme tachograaf is de Gen2v2 digitale tachograaf. Hieronder wordt in het kort even de afkomst van deze naam opgesomd.
Gen 1: Alle annex 1B digitale tachografen, ongeacht het aantal versies dat is uitgebracht.
Gen 2: Alle annex 1C slimme tachografen, ongeacht de versie
Gen 2v1: De eerste versie Annex 1C slimme tachograaf. Bij VDO was dit de DTCO 4.0 en DTCO 4.0e
Gen 2v2: De tweede versie Annex 1C slimme tachograaf: Bij VDO is dit de DTCO 4.1 (en eventuele updates ervan)
De nieuwe tachograaf bezit dus alle functionaliteiten die nodig zijn om de verorderining te ondersteunen, maar ook om dit zo makkelijk mogelijk te maken voor de bestuurder. Tevens, net als de gehele automotive markt, is er veel aandacht voor cyber security.
De meest van toepassing zijnde veranderingenen zijn:
- Geïntegreerde NUTS niveau 0 map met landgrensovergangen.
De bestuurder hoeft, bij het passeren van een landsgrens, niet meer de binnenkomende landcode in te toetsen. De DTCO 4.1 zal automatisch, met behulp van deze digitale grenskaarten, landsgrenspassages automatisch registreren.
- Verplichting tot het kunnen updaten van tachograaf software en digitale kaart
Om wildwas aan verschillende tachograaftypes te voorkomen, heeft de EU besloten dat voor feature updates, bug fixes, verbeteringen enz enz de tachograaf updatebaar moet zijn (zolang een hardware verandering niet nodig is). Dit was een feature dat bij VDO tachografen reeds mogelijk was.
- Gebruik van Galileo positieauthenticatie (OSNMA)
Alle geregistreerde posities dienen OSNMA geauthoriseerd te zijn. Deze feature is vooralsnog alleen beschikbaar via de Galileo satelliet systemen en heeft als doel positiemanipulatie (ook bekend als o.a. "Spoofing" en "Meaconing") tegen te gaan. Daar de wetgeving vooral gericht is op Cabotage, is het registreren van posities steeds belangrijker aan het worden. Deze posities zijn:
- Het land van het voertuig is gekalibreerd
- Beginland en Eindland van de dienst
- Grensovergangen
- Laad en Los posities
- 3 uur cumulatieve rijtijd positie
Noot: OSNMA is een ontwikkeling van EUSPA (European Space Agency). Bij de verordenings ingangsdatum van 21 Augustus 2023 is de functie nog niet officieel vrijgegeven. Zolang dit zo is, zal positieauthenticatie door de tachograaf 'genegeerd' worden. Een tachograaf met het negeren van positietachograaf heet ook wel de transitietachograaf. Deze tachograaf zal geproduceerd worden tot de officiele vrijgave van OSNMA.
- Interne snelheids-/bewegingssensor
Na KITAS en GNSS zal de tachograaf een onafhankelijke bewegingssensor bevatten.
- Low Energy Bluetooth 5.0 (of hoger) verplicht
De EU stimuleert een vrijere markt voor applicaties die interactie hebben met de tachograaf. Hierdoor kan ieder applicaties maken voor verschillende toepassingen.
Voor werkplaatsen zal ijkapparatuur niet via deze bluetooth met de tachograaf communiceren als het gaat om ijkgerelateerde zaken. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de Workshop Link die jaarlijks ook gecalibreerd dient te worden.
- Bidirectionele ITS-interface verplicht
De in de Gen2v1 facultatieve ITS (Intelligent Transport System) is nu verplicht gesteld. De set van ITS gegevens is beschreven en applicaties (zie bluetooth) kunnen van deze gegevens gebruikt maken.
- Registratie laad-/losmomenten
Zie hierboven bij: Gebruik van Galileo positieauthenticatie (OSNMA). Men dient laad~en losmomenten te kunnen aangeven in de tachograaf.
- Registratie standaard vervoertype
Bij het kalibreren van een voertuig, dient de werkplaats het standaard laadtype te kunnen aangeven. Deze informatie wordt ook op de installatieplaat geplaatst
- Voldoen aan UNECE cyber security voor automotive
De gehele automotive industry wordt steeds meer verbonden met externe systemen (bluetooth, wifi) en worden daarmee steeds meer blootgesteld aan cybercriminelen. De UNECE staat voor de aanpassingen die de gehele automotive industrie moet doorvoeren om deze aanvallen zo veel mogelijk te voorkomen.
- Nieuwe bestuurders-, werkplaats-, controle- en bedrijfskaarten
(Gen2v2 kaarten, maar ook wel Gen3 kaarten genoemd daar dit de 3e generatie kaarten betreft)
Niet alleen wordt er nieuwe data geschreven op diverse kaarten (bestuurderskaarten, werkplaatskaarten enz), maar ook is de capaciteit voor het opslaan van nagenoeg alle activiteiten verdubbeld (bij benadering). Deze nieuwe Gen3 kaarten hebben dus een grotere opslag capaciteit.